volkswagen-bedrijfswagens-transporter-h-edition-header

Zero-emissie zone 2025

Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een gebied aanwijzen waar geen bestelbussen en vrachtwagens met uitstoot mogen rijden. Hiermee willen zij de CO2-uitstoot in de steden verminderen. Dat gebied is een zero-emissiezone (ZE-zone) en de omtrek hiervan verschilt per gemeente. Wat het precies inhoudt en welke overgangsregelingen gelden leest u hieronder.

Wat is een ZE-zone?

Volgens het Nederlandse klimaatakkoord moet de CO2-uitstoot in 2030 flink gedaald zijn. Deze uitstoot is voor een deel afkomstig van vrachtwagens en bedrijfswagens. Voor een schonere stad met een beter verblijfsklimaat hebben 27 gemeenten, waaronder ook Rotterdam, een gebied aangewezen als zero-emissiezone (afgekort: ZE-zone). Zero-emissie betekent zonder uitstoot van schadelijke stoffen. De ZE-zone houdt in dat bestel- en vrachtauto’s in die zone vanaf 1 januari 2025 uitstootvrij moeten zijn. Als bedrijf mag je een zero-emissiezone dus alleen binnenrijden met een emissievrije (elektrische) bedrijfswagen. Tot 2030 is er voor bepaalde voertuigcategorieën een overgangsregeling of een vrijstelling. Ook komen er ontheffingen.

Overgangsregeling tot 2028:

Dankzij een overgangsregeling en ontheffingen kunt u tot 2028 ook met bepaalde conventioneel aangedreven bedrijfswagens gewoon aan de slag in zero-emissiezones. De emissieklasse, die vermeld staat op het kentekenbewijs, is daarbij leidend.

  • Oudere bedrijfswagens uit emissieklasse 4 worden vanaf 1 januari 2025 geweerd uit alle zero-emissiezones
  • Met een Euro 5 bedrijfswagen bent u tot en met 31 december 2026 welkom in een zero-emissiezone
  • Met een klasse 6-model zelfs tot en met 31 december 2027
  • Vanaf 1 januari 2028 zijn zero-emissiezones alleen nog toegankelijk met uitstootvrije bedrijfsauto’s. Modellen met verbrandingsmotor (ook hybrides) mogen er dan niet meer in.

CHECK AAN DE HAND VAN UW KENTEKEN OF UW BEDRIJFSWAGEN IN 2025 DE ZERO-EMISSIE ZONES IN MAG:

Waar vindt u de ZE-zones?

Het begint met 17 grote steden (waaronder Rotterdam) op 1-1-2025, snel daarna volgen er meer.

  • Amersfoort 1-1-2025
  • Amsterdam 1-1-2025
  • Apeldoorn 1-1-2025
  • Assen 1-1-2025
  • Delft 1-1-2025
  • Den Haag 1-1-2025
  • Deventer 1-1-2025
  • Eindhoven 1-1-2025
  • Enschede 1-7-2025
  • Gouda 1-1-2025
  • Groningen 1-4-2025
  • Haarlem 1-1-2025
  • ’s-Hertogenbosch 1-3-2025
  • Leiden 1-1-2025
  • Maastricht 1-1-2025
  • Nijmegen 1-1-2025
  • Rotterdam 1-1-2025
  • Tilburg 1-1-2025
  • Utrecht 1-1-2025
  • Zwolle 1-1-2025

Steden die later volgen:

  • Alphen a/d Rijn 1-7-2026
  • Arnhem 1-6-2026
  • Dordrecht 1-1-2026
  • Ede 1-1-2026
  • Hilversum 1-1-2027
  • Schiphol 1-1-2026
  • Zaanstad 1-1-2026

Het begint met 17 grote steden (waaronder Rotterdam), snel daarna volgen er meer. In het Convenant ZES staat de globale omvang van de ZE-zone in Rotterdam.

Concept contour van de ZE-zone
Concept contour van de ZE-zone

Voor wie geldt de ZE-zone?

De ZE-zones gelden voor alle bestel- en vrachtauto’s die bestemd zijn voor het vervoer van goederen. Dit zijn de voertuigen die bij de RDW bekend staan onder de voertuigcategorieën N1, N2 en N3. Daarbij gaat het om voertuigen die bijvoorbeeld gebruikt worden voor bevoorrading van winkels, kantoren en bouwplaatsen, de levering van pakjes aan consumenten en bedrijven, bestelauto’s van service- en verhuisbedrijven, maar ook om de lokale winkel, cateraar en bloemist die hun klanten bevoorraden. Het geldt niet voor particulieren.

Vrijstellingen en ontheffingen tot 2030: 
Er zijn uitzonderingen, in de vorm van vrijstellingen en ontheffingen voor de ZE-zones. Een voorbeeld hiervan is de dagontheffing.  U kunt (max.) 12 dagontheffingen per voertuig, per gemeente (ZE-zone) en per kalenderjaar aanvragen.  Meer informatie over ontheffingen vindt u op logistiek010.nl

Wat kunnen wij voor u doen?

De invoering van de ZE-zone kan grote gevolgen hebben voor u als ondernemer. Wij geven u graag persoonlijk advies voor uw situatie. Wellicht wilt u overgaan op een elektrische bedrijfswagen? Of zoekt u een goede tussenoplossing? Wij informeren u over de huidige en aankomende mogelijkheden (inclusief laadruimte, actieradius, laadfaciliteiten, voorraad en levertijden). Ook bieden we flexibele oplossingen, waarmee ook een auto voor een kortere looptijd interessant kan zijn.

Bedrijfswagen team Auto Hoogenboom
Ons bedrijfswagenteam staat graag voor u klaar, in Rotterdam Zuid, Rotterdam Noord en Spijkenisse.

Overstappen naar elektrisch rijden?

Met onze super scherpe Operational Lease actie rijdt u voor een vast aantrekkelijk maandbedrag in een nieuwe volledig elektrische ID. Buzz Cargo.

Milieuzones in Rotterdam

Rotterdam heeft ook twee milieuzones: Stad Rotterdam en Maasvlakte Rotterdam. Net als een Zero-emissie zone is het doel van een milieuzone ook om de luchtkwaliteit te verbeteren. De milieuzone Maasvlakte blijft los bestaan, de zone Stad Rotterdam gaat straks op in de zero-emissie zone.

Wat is het verschil? Bij de milieuzones hebben alle oude vervuilende voertuigen geen toegang. Dit kunnen bestelwagens, vrachtwagens en bussen zijn maar ook oude personenauto’s. Bij de zero-emissie zone geldt het alleen zakelijke logistiek (vrachtwagens en bestelbussen).

Invoering Zero-emissie zones

Hulp bij het maken van de juiste keuze?
Vul uw gegevens in en laat ons u adviseren!

  • In ons privacy statement kunt u lezen hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en welke rechten u daarbij hebt.