Ontdek alles over de distributieriem
Is uw distributieriem kapot of wilt u meer weten over het vervangen? Wij vertellen u er graag meer over. We beginnen met: het belang van het op tijd vervangen van de distributieriem. Daarna gaan we verder met het moment wanneer de riem vervangen moet worden. Vervolgens gaan we door met welke onderdelen er vaak tegelijkertijd worden vervangen.
Waarom de distributieriem tijdig vervangen?
De distributieriem is continu in beweging en daardoor onderhevig aan slijtage. Wanneer de riem teveel slijt kan hij zijn grip verliezen of kan er zelfs een tandwiel verspringen. Hierdoor kan de motor slecht gaan lopen of zelfs beschadigen, wat hoge kosten met zich mee kan brengen.
Laat deze daarom op tijd vervangen. Meer weten over onderhoud voor uw auto? Ontdek hier al onze services
Wanneer moet de distributieriem worden vervangen?
Bij de meeste auto’s hoort de distributieriem tussen de 60.000 en de 120.000 km vervangen te worden. Er is ook een tijdslimiet voor wanneer de distributieriem vervangen moet worden wanneer u weinig kilometers rijdt. Dit is voor de meeste auto’s vier jaar. De specifieke gegevens over de riem kunt u in het onderhoudsboekje van de auto vinden.
- Vervang de distributieriem tussen de 60.000 en 120.000 kilometer
- Of om de vier jaar
Wat wordt er vaak tegelijk vervangen?
Behalve de riem, wordt ook aangeraden om de multiriem, spanrollen, omkeerrollen en de waterpomp van de auto mee te laten vervangen. En doordat de waterpomp wordt vervangen zal de koelvloeistof ook vervangen moeten worden. Deze onderdelen slijten gelijktijdig.
Wanneer één van deze onderdelen kapot gaat terwijl u net de distributieriem hebt vervangen, moet de riem er weer af om bij de andere onderdelen te komen. Dit zorgt voor extra arbeidskosten.
Daarom raden wij altijd aan om deze onderdelen mee te nemen tijdens het vervangen van de distributieriem.