Hoogenboomer Willem Assendorp
Hoogenboomer Willem Assendorp

“Vedetten komen altijd bij dezelfde club terug”

Maak kennis met Willem Assendorp. 45 jaar geleden solliciteerde hij bij Auto Hoogenboom en inmiddels werkt Willem al jaren als werkplaatschef. Hij heeft vele klanten, auto’s en (leerling)monteurs op weg geholpen én van alles meegemaakt! We vroegen hem hoe het er vroeger aan toe ging en wat er zo al is veranderd.

De sollicitatie, 45 jaar terug

Even ver terug in de tijd, hoe ben je bij Auto Hoogenboom terechtgekomen?
“Als jongetje speelde ik met auto’s en hield ik van bouwen. Ik was graag met mijn handen bezig en heb daarom gekozen voor een opleiding motorvoertuigentechniek. De drijfveer was de techniek, het ‘doen’. In het laatste jaar van de LTS hadden we met de klas bezichtigingsdagen. Een van die dagen was bij Hoogenboom. Je kreeg op deze oriëntatiedag meteen een sollicitatieformulier mee naar huis. Hoogenboom nam toen 20 leerlingen aan. Mijn ouders zeiden: ‘Solliciteer daar maar, het is een groot bedrijf.’ Het was ook in de buurt, wat handig was omdat ik dan op de brommer naar mijn werk kon. Zodoende ben ik op mijn zeventiende bij Hoogenboom begonnen als leerlingmonteur, waarbij ik 4 dagen per week werkte en 1 dag per week naar school ging.”

Willem Assendorp (3e van links) met collega’s van de vestiging aan de Goudsewagenstraat

Voetballen bij Xerxes

“Ik begon met werken bij Hoogenboom aan de Goudsewagenstraat. In die tijd mocht je nog een garage in de stad hebben. Naast je schooldag had je ook nog vanuit Hoogenboom een halve dag per week opleiding. Dat was bij de Waalhaven en we gingen daar door de Maastunnel heen.  Ik heb de studie op een gegeven moment on hold gezet, omdat ik ook sportieve aanleg had. Ik voetbalde bij (het toen nog hele grote) Xerxes. In die periode heb ik wel gewerkt, maar alles gegeven voor de sport. Helaas moest ik daar door diverse knieblessures mee stoppen, een beslissing die wel pijn deed! Ik heb toen mijn maatschappelijke carrière weer opgepakt en ben naar de avondschool gegaan voor de opleiding tot 1e monteur.”

114030

“Dat was het telefoonnummer van onze vestiging aan de Goudsewagenstraat en ben ik nooit vergeten! Mijn tijd als leerling daar was echt geweldig. We hebben zoveel leuke dingen meegemaakt als collega’s met elkaar. Sensationeel was bijvoorbeeld de keer dat een politie agent voor een auto inbraak in een Porsche het hofje van de Goudsewagenstraat, dat niet breder was dan 3 meter en waar aan beiden zijden auto’s geparkeerd stonden, inreed en al rijdend de radiodief de auto introk.”

Overname

“In 1987 werd de vestiging met personeel overgenomen door Bouman en in 1988 verhuisden we naar onze huidige locatie aan de Autostrada in Noord. Ik ben toen plaatsvervangend werkplaatschef geworden. Ook dit was een hele mooie tijd. Maar op een gegeven moment  kon ik mijn draai niet meer vinden. Ik vond de service niet zoals het hoorde. Ik ging solliciteren bij ANWB en toen ik kenbaar maakte waarom ik weg wilde, kreeg ik de kans om chef werkplaats te worden. Hiervoor heb ik naast een assessment en rollenspel, ook in de avonduren de opleiding eerste monteur elektro gedaan. In 2004 werd Bouman weer overgenomen door Hoogenboom.”
Zo zie je maar, vedetten komen uiteindelijk bij dezelfde club terug!

Toen en nu

“Er is in de loop van de tijd veel veranderd. Dat gaat geleidelijk. Een groot verschil is dat het werk nu veel meer prestatiegericht is. Als leerling stond je vroeger een jaar bij een collega, je was aan het leren. Tegenwoordig moet je snel productief zijn.
Ook het werk van de werkplaatschef is anders geworden. Vroeger kende je de auto van de klant al als hij binnen kwam. Dat is nu niet meer zo. Je bent nu meer aan het managen. Daarnaast is de maatschappij natuurlijk ook veranderd. Dat vergt een andere benadering, maar is ook een uitdaging. Klanten zoeken alles op het internet op en zijn ook veel mondiger. Wat ik heb ervaren is dat klanten eerlijkheid het belangrijkste vinden. Soms heb je een probleem en dat moet je zo uit kunnen leggen dat de klant het begrijpt en accepteert. Je moet dan eerlijk durven zeggen dat iets is wat het is en door mijn ervaring wordt dat ook gewaardeerd.”

Zou je het anders doen als je het over kon doen?

“Nee ik zou het niet anders doen, het loopt hoe het loopt. Je moet zelf zorgen dat er iets op je pad komt en zelf de juiste afslagen nemen. Daar praat ik regelmatig over met jonge collega’s. Er zijn genoeg doorgroeimogelijkheden bij Hoogenboom.”

Collegialiteit

“Collegialiteit vind ik heel belangrijk. Ondanks de nadruk op omzet en productiviteit, geloof ik er vooral in dat als een groep met plezier werkt de productiviteit van zelf komt. Ik heb leuke collega’s hier. Sinds een aantal jaren fietsen we ook met een groep van zes collega’s, de ‘Hoogenboom amateurs’.”

Wat zou je de jongeren van nu willen meegeven?

“Mijn advies aan hen is dat ze niet naar de korte termijn moeten kijken, maar moeten investeren in de toekomst.”

Hoogenboom amateurs
De ‘Hoogenboom amateurs’, waarmee Willem (1e van links) regelmatig fietstours maakt

Tenslotte, je werkt nu 45 jaar voor Hoogenboom (want ook bij overname spaar je dienstjaren op):

Wat is Hoogenboom nu voor jou?

Hoogenboom is een bedrijf van naam. Mensen hebben jaren gewerkt om die naam in de regio op te bouwen en er lopen echt gedreven mensen hier!”