Opa en kleinzoon werkzaam bij Auto Hoogenboom
Maak kennis met Colin Velthuizen en Jan Koster. Opa en kleinzoon werken beiden bij Auto Hoogenboom. De één als Eerste autotechnicus Audi en de ander als chauffeur en voorheen als Servicemanager. Daarnaast heeft Colin ondanks zijn jonge leeftijd inmiddels de nodige internationale ervaring als motorsport coureur opgedaan als deelnemer aan de Spaanse European Talent Cup, IDM Supersport 300 en IDM Supersport en wordt de passie voor racen ook door beiden gedeeld. Wij zijn trots om zo’n succesvolle coureur in ons midden te hebben.
Colin Velthuizen, 20 jaar, uit Heerjansdam werkt al vier jaar bij Auto Hoogenboom. In zijn vrije tijd racet Colin op de motor. Zijn liefde voor snelheid uit zich dus niet alleen in zijn werk als eerste autotechnicus bij Audi Centrum Rotterdam, maar ook privé. Hij is ‘binnengehaald’ door zijn opa: Jan Koster. “Colin zei altijd: ik wil hetzelfde doen als opa.” Dus toen hij van de MAVO af kwam, koos hij voor de opleiding tot eerste autotechnicus aan het Techniek College Rotterdam. Eerst liep hij stage bij BMW Mini en daarna ging hij stage lopen bij Audi Centrum Rotterdam/Auto Hoogenboom. Het eerste contact voor de stage bij Audi verliep via zijn opa. Jan werkte toen als Serviceadviseur bij Auto Hoogenboom. “Tot de Corona-periode heb ik als Serviceadviseur gewerkt en de planning gedaan. Hierna begon ik als chauffeur.” Vertelt de 73-jarige Jan.
Al 4 jaar collega’s
Opa en kleinzoon zijn inmiddels al 4 jaar collega’s. Colin: “Ik ben begonnen als leerling monteur en heb al in korte tijd de nodige stappen gezet binnen de organisatie. Ik volgde zoals gezegd een technische opleiding toen ik bij Auto Hoogenboom binnenkwam als stagiair. Auto Hoogenboom maakt deel uit van Pon en zo kon ik mijn opleidingen en trainingen volgen op de Pon Academy in Leusden. Intern heb je bij Hoogenboom alle mogelijkheden om je te ontwikkelen in je vakgebied.”
Jan werkt sinds 2013 bij Auto Hoogenboom, een soort ‘tweede carrière. Jan: “Ik heb 33 jaar gewerkt bij Renault en was de laatste 4,5 jaar Servicemanager Škoda bij Swarttouw in Barendrecht. Op mijn 61e zou ik met vervroegd pensioen gaan, maar na een paar maanden kwam ik een manager tegen en heb ik gevraagd of er binnen het bedrijf nog werk voor me was. Twee dagen later werd ik gebeld (er was iemand nodig bij de servicebalie) en ben ik weer aan het werk gegaan.
Net nadat ik was weggegaan werd Swarttouw overgenomen door Auto Hoogenboom en zo kwam ik dus te werken bij Hoogenboom. Het pand is uiteindelijk verhuisd naar Zuiderparkweg 612. Tonny Spoormaker, die hier nu verkoopleider Škoda is, ken ik al uit de Swarttouw-tijd”.
Jan bekleedde diverse functies binnen Auto Hoogenboom, van medewerker planning tot Serviceadviseur en inmiddels is hij sinds december 2021 chauffeur. Jan: “Mijn werk is heel afwisselend: Ik haal auto’s van klanten op en lever bij de klanten vervangend vervoer wanneer hun auto bij onze werkplaats is. Ook haal en breng ik klanten van en naar huis. Ik zorg dat de auto’s van klanten schoongemaakt worden en af en toe maak ik langere proefritten met werkplaatsauto’s om in overleg met de klant een bepaald probleem te achterhalen. Daarnaast haal ik voor onze werkplaats onderdelen bij andere vestigingen. Ook voor de afdeling verkoop moet ik wel eens auto’s ophalen en wegbrengen”. Waar Jan nog drie dagen per week werkt, staat Colin aan het begin van zijn carrière. Colin: “Ook voor mij geldt dat het de afwisseling in werkzaamheden is die het werk als autotechnicus zo interessant maakt. De ene dag ben ik bezig met het uitvoeren van grote en kleine onderhoudsbeurten. De volgende dag onderzoek ik storingen of reviseer een motor. Ik leer veel in de praktijk en ook van mijn oudere en ervaren collega’s. Mijn ambitie? Het lijkt mij fantastisch om chef werkplaats te worden.”
Zeer succesvolle jonge coureur
Iets waar niet alleen zijn opa trots op is, maar ook veel andere collega’s is het feit dat Colin een talentvolle en succesvolle coureur is. In 2023 maakte hij zijn debuut in het IDM Superbike Kampioenschap en op dit moment is hij in Spanje voor de voorbereiding op het nieuwe seizoen.
Colin: “Ik heb altijd al interesse gehad in motoren, omdat mijn oom en (stief)vader een motor reden. Toen ik op de basisschool zat beloofden mijn ouders mij dat ik een keer op een Mini Bike mocht rijden als ik een goed rapport zou hebben. Dat ritje beviel erg goed! Ze hebben daarna een eigen Mini Bike aangeschaft. Ik wilde graag verder in de motorsport en ben toen in contact gekomen met een organisatie die wedstrijden organiseert met de Mini Bikes. Toen ik te groot werd voor een Mini Bike, ben ik terechtgekomen bij Molenaar NSF en ben ik in Assen op de minibaan gekomen. Daarna ben ik op de eigen motor én op eigen initiatief naar het ETC Kampioenschap in Spanje gegaan en op deze manier ben ik doorgegroeid binnen de motorsportwereld. Toen ik te groot werd voor de ETC club, kwam ik met mijn Kawasaki 300 bij het IDM kampioenschap in Duitsland. Daar heb ik een paar jaar gereden en ben toen doorgegroeid naar het 600 Yamaha IDM kampioenschap. Het laatste jaar heb ik gereden in de EDM Superbike 1000 en daar rijd ik nog steeds in. Het klinkt misschien alsof alles vanzelf is gegaan, maar dat is het niet. Met hangen en wurgen krijgen wij steeds het financiële plaatje rond en ik hoop dat dat ook dit jaar gaat lukken.”
Naast het financiële plaatje komt er heel wat bij kijken. Colin: “Je moet zorgen dat je super fit bent conditioneel gezien. Daar ben je de hele week druk mee. En je bent heel veel weg, ook naar het buitenland. Ik heb in Spanje gereden en op dit moment rijd ik in het Duitse Superbike kampioenschap. Daartegenover staat dat het echt fantastisch is. Niet alleen de strijd om een podiumplek, om samen met je team alles te geven voor het beste resultaat, maar ook het rijden met zo’n snelheid. Het geeft een enorme kick en adrenaline boost als je met 300 km/uur over het circuit heen gaat.”
Colin kan de topsport combineren met zijn werk. “Ik besteed hier de vrije dagen aan die standaard binnen mijn contract horen. En ik heb geluk dat ik goed met weinig slaap kan functioneren.”
Jan: “In het Duitse kampioenschap rijd je in Duitsland, Nederland, Tsjechië en Oostenrijk. Als opa ga ik vaak mee. Van de 7 weekenden ben ik 5 weekenden aanwezig geweest. Natuurlijk ben ik super trots en moet ik bij goede resultaten wel eens een traantje wegpinken. Als de baan nat is en het regent, dan zit Colin bij de top van Europa in de IDM.”
Liefde voor techniek
Colin sleutelt als monteur voor zijn werk aan auto’s en in zijn vrije tijd aan motoren. Hij geniet niet alleen van zijn sport, maar zeker ook van zijn werk. Colin: “Zoals gezegd, elke dag is anders. Dit komt door de vele verschillende werkzaamheden. Ik pak gemiddeld 4 tot 5 auto’s aan op een dag. Het ligt eraan wat de werkzaamheden zijn. Het leukste vind ik een motorrevisie: een motor uit elkaar halen en dan dingen vervangen. We hebben een leuk team in de werkplaats dat goed op elkaar is ingewerkt. Ik heb het hier prima naar mijn zin en kan me hier goed ontwikkelen.” Jan: “Voor mij is de omgang met mensen het leukst en toch ook een beetje met een schuin oog de werkplaats in kijken (door je ervaring). Ik houd iedereen in de gaten. Het is fijn om met je collega’s in de ochtend op te starten. Tijdens de lunch praten we bij en af en toe help ik de verkoop met het ophalen en/of wegbrengen van auto’s.” Colin: “Voor mij is het belangrijkste: fijne collega’s en een leuke sfeer op de werkvloer. En dat vind ik bij Auto Hoogenboom.”
En tenslotte, hoe is het om als opa en kleinzoon te werken binnen hetzelfde bedrijf?
Jan: “Het is leuk om te zien hoe hij zich ontwikkelt. We gaan af en toe samen naar werk toe, maar niet altijd. En ik geef hem weleens tips. In mijn vrije tijd ga ik zo veel mogelijk mee met motorracen, maar vroeger hielp ik ook met sleutelen. Wij delen de liefde voor auto’s en snelheid.” Ook Colin vindt het heel speciaal om samen te werken met zijn opa. “Dit maak je niet vaak mee.” zegt hij.