- Garantiebewijs: de als zodanig door Auto Hoogenboom B.V. afgegeven koopovereenkomst, waarmee deze verklaart gedurende een aangegeven periode garantie af te geven;
- Voertuig: de gebruikte auto zoals omschreven in het hiertoe afgegeven garantiebewijs;
- Gebrek: een tijdens de garantietermijn optredend plotseling, onvoorzien en blijvend defect aan een gegarandeerd onderdeel van de auto, zodat directe reparatie of vervanging van het onderdeel noodzakelijk is.
- Slijtage: het geleidelijk verminderen van de kwaliteit en geleidelijk slechtere werking van onderdelen als gevolg van het gereden aantal kilometers en de leeftijd van de gegarandeerde auto;
- Koper: degene die het voertuig in eigendom verkrijgt van verkoper; met de koper is in rechten en rechthebbende(n) op de garantie door verkoper is/zijn geaccepteerd.
- Verkoper: de Hoogenboom dealer die het motorrijtuig in eigendom aan de koper overdraagt.
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op de rechtsverhouding tussen Hoogenboom dealer en de koper;
- Eventuele afwijkingen op deze garantievoorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen;
Artikel 2: Aanvang van de dekking
De BOVAG garantie en daarmee het recht op de BOVAG garantie, biedt dekking vanaf de afleverdatum die staat vermeld op het door de Hoogenboom dealer verstrekte koopovereenkomst. Tijdens de garantieperiode opgestarte garantiewerkzaamheden worden na afloop daarvan voortgezet en afgehandeld.
Artikel 3: Duur en einde van de garantie
- De duur van de BOVAG garantie is 12 maanden.
- De BOVAG garantie eindigt wanneer het voertuig door ongeval of schade total loss is;
- De garantie eindigt automatisch:
- indien alle reguliere onderhoudsbeurten en alle reparaties volgens de voorgeschreven fabrieksspecificaties NIET zijn verricht door een erkend/ service partner of BOVAG bedrijf met originele onderdelen;
- op het tijdstip van eigendomsovergang van het voertuig;
- de koper opzettelijk een onvolledige of onjuiste opgave van feiten doet of een verplichting niet nakomt waardoor de belangen van de verkoper zijn of zullen worden geschaad;
- in geval van fraude. Met fraude wordt bedoeld: het op oneigenlijke gronden en wijze van verkrijging van garantie waarop geen recht bestaat of het verkrijgen van garantie onder valse voorwendselen.
Kosteloos vervangend vervoer is geen onderdeel van de BOVAG-garantie. Echter bieden wij drie (3) werkdagen kosteloos vervangend vervoer aan bij een noodzakelijke reparatie aan het voertuig of wanneer het voertuig stilvalt als gevolg van een gebrek/storing. Uitgangspunt van Hoogenboom is het mobiel houden van de klant en behoudt zich het recht om een afwijkende klasse (maximaal klasse C) voertuig in te zetten. Na deze drie werkdagen kan de klant tegen gereduceerd tarief gebruik blijven maken van vervangend vervoer.
Artikel 5: Omvang van de garantie
De garantie omvat het herstel van gebreken door middel van reparatie(s) van of het vervangen van onderdelen, echter met die restrictie, dat de totale garantiekosten gedurende de looptijd van de garantie nimmer de door de koper betaalde aanschafprijs voor het motorrijtuig excl. BTW zal mogen overschrijden.
Artikel 6: Slijtage delen/Afstelwerkzaamheden
Samenvatting voorwaarden Hoogenboom
(zie bijlage).
Artikel 7: Aanvullende bepalingen
- Gevolgschade valt alleen onder de garantie wanneer naar alle redelijkheid kan worden vastgesteld dat de gevolgschade een direct gevolg is van een gebrek waarvoor garantie bestaat. Vergoeding van gevolgschade, hoe ook te kwalificeren, is steeds beperkt tot de vergoeding voor onderdelen van motor, aandrijving en het elektrische gedeelte. Iedere andere vergoeding van gevolgschade is niet binnen de garantie begrepen. Bij vergoeding van gevolgschade zal een aftrek worden toegepast, indien het nieuw te plaatsen onderdeel een hogere waarde vertegenwoordigt dan het te vervangen onderdeel;
- De garantie dekt in ieder geval geen gebrek alsmede gevolgschade als gevolg van slijtage, onvoldoende onderhoud of waardevermindering.
- Koper dient zich voor uitvoering van de garantie altijd terstond, maar in ieder geval binnen zeven kalenderdagen nadat het gebrek zich heeft geopenbaard, te wenden tot de verkoper en desgevraagd medewerking te verlenen aan de aanwijzingen door of namens verkoper ten aanzien van het herstel van het gebrek. Het is, zonder dat de koper zich heeft gewend tot verkoper voor uitvoering van de garantie, niet toegestaan om garantiewerkzaamheden uit te laten voeren bij een andere reparateur, BOVAG reparateur en/of merkdealer dan Hoogenboom. Voortkomende kosten uit deze niet vooraf gemelde en akkoord bevonden garantiewerkzaamheden worden niet vergoed door Hoogenboom.
- Er bestaat alleen recht op garantie uit hoofde van Hoogenboom indien alle reguliere onderhoudsbeurten en alle reparaties volgens de voorgeschreven fabrieksspecificaties zijn verricht.
Geen garantie, met inbegrip van gevolgschade, wordt verleend indien:
- de koper opzettelijk een onvolledige of onjuiste opgave van feiten doet of een verplichting niet nakomt waardoor de belangen van de verkoper zijn of zullen worden geschaad;
- het gebrek dat is ontstaan tijdens of voortvloeit uit het oefenen voor of deelnemen aan wedstrijden, rally’s of snelheidsritten, of door off-road gebruik;
- het gebrek dat is ontstaan tijdens of voortvloeit uit het gebrek van het motorrijtuig voor verhuren aan derde;
- de stand van de kilometerteller van het motorrijtuig kennelijk is gewijzigd of de kilometerteller is losgekoppeld;
- het gebrek is ontstaan, veroorzaakt of vergroot als de schade voor de koper het beoogde of zekere gevolg is van zijn of haar handelen of nalaten ten gevolge van onoordeelkundig gebruik;
- het gebrek is ontstaan in verband met het niet of niet tijdig uitvoeren van een noodzakelijke reparatie;
- het gebrek is veroorzaakt door brand, ontploffing, zelfontbranding, blikseminslag, bevriezing, overstroming, corrosie, diefstal of poging daartoe, verduistering, joyriding, botsen, omslaan, van de weg of te water geraken en enig ander van buiten komend onheil;
- het gebrek is ontstaan door het gebruik van verkeerde brandstof, onvoldoende of verkeerde smeermiddelen, of gebrek aan antivries;
- het gebrek is ontstaan als gevolg van wijzigingen aan het voertuig die niet volgens de instructies van de fabrikant zijn uitgevoerd, bijvoorbeeld motor (software/hardware) tuning;
- het gebrek is ontstaan als gevolg van slijtage, onvoldoende onderhoud of waardevermindering;
- de schade bestaat uit het reinigen, afstellen of bijvullen;
- een gebrek het gevolg is van een voorafgaand aan deze garantietermijn( herkenbaar al aanwezig gebrekkig onderdeel van het motorrijtuig; disclaimer opties;
- het gebrek is ontstaan aan mechanische of elektrische onderdelen & accessoires die niet door de fabriek zijn aangebracht.
Auto Hoogenboom B.V. zal de klacht binnen 14 dagen door middel van een schriftelijke reactie inhoudelijk beantwoorden. Indien die termijn niet wordt gehaald zal Auto Hoogenboom B.V. aan de koper kenbaar maken binnen welke termijn de klacht alsnog inhoudelijk zal worden beantwoord.
De koper dient klachten of geschillen altijd in eerste instantie schriftelijk in te dienen bij Auto Hoogenboom B.V., afdeling Occasions met vermelding van het op het koopovereenkomst vermelde kenteken.