APK: 13 weetjes over het keuren van uw auto

Wilt u meer weten over wat de Algemene periodieke keuring precies is en waar er allemaal naar wordt gekeken tijdens de keuring? Lees deze blog, APK: 13 weetjes over het keuren van uw auto en u bent helemaal op de hoogte!

1. Wat is de APK?🔧

APK staat voor Algemene Periodieke Keuring. Ieder jaar worden er meer dan 7,5 miljoen APK-keuringen uitgevoerd.

Onze APK-keurmeesters doen deze keuringen aan de hand van de officiële regels (Wegenverkeerswet 1994). De keurmeester bekijkt of uw auto voldoet aan de veiligheids- en milieueisen en of de auto op de juiste manier is geregistreerd in het kentekenregister.

2. Wat kost een APK?💰

Bij Auto Hoogenboom betaalt u slechts € 40,- incl. BTW voor een APK. Bij Auto Hoogenboom voeren we APK uit voor de automerken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Volkswagen Bedrijfswagens, CUPRA en Audi RS. Daarnaast is de APK bij ons inclusief EOBD scan (uitlezen van de auto), 4-gas meting (meting of de motor voldoet aan de gestelde waarden van de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen), roetmeting (hoeveelheid roet wordt gecontroleerd die de auto uitstoot), afmeldkosten en BTW.

3. Wanneer APK met onderhoudsbeurt combineren?👛

Wanneer de onderhoudsbeurt van uw Volkswagen of Audi en de APK datum vlak bij elkaar liggen is het handig om deze twee samen te combineren. Dit scheelt tijd én geld. De auto wordt nog uitgebreider bekeken met slechts een paar extra arbeidsuren. Bovendien staat uw auto maar één keer bij de garage. Daarnaast vervallen de APK kosten in combinatie met de onderhoudsbeurt. Enkel de verplichte afmeldkosten a € 5,80 (incl. BTW) moeten hierbij betaald worden.

De APK duurt gemiddeld 45 minuten maar kan vanwege een steekproef
van de RDW twee uur extra duren.

Hoelang duurt de APK?

4. Wat wordt er gecontroleerd?🕵️

Welke punten worden er tijdens de apk gecontroleerd? We lopen de auto per kant globaal langs. Dit overzicht is niet helemaal volledig maar geeft een goed beeld van waar er tijdens de APK op gelet wordt.

APK: de voorkant van de auto

  • Carrosserie. De carrosserie van de auto wordt nagelopen. Gekeken wordt naar de deuren, motorkap, kofferdeksel, ruiten, ruitenwisser- en ruitensproeierinstallatie, spiegels, zitplaatsen, bescherming inzittenden, uitwendige veiligheid o.a. wiel- en zijdelingse afscherming.
  • Spiegels. Er wordt gecontroleerd of de verplichte spiegels voor uw auto aanwezig zijn en of deze op een juiste manier gemonteerd zijn en of ze geen beschadigingen hebben.
  • Lichten, lichtsignalen en retro reflecterende voorzieningen. Bij de lampen wordt er onder andere gekeken naar verplichte lichten, de kleur van de lichten, de werking en toestand van de lichten. En dit geldt ook zo voor de toegestane lichten.
Op deze punten wordt uw auto aan de voorkant gekeurd.
  • Banden (ophanging). Bij het bekijken van de banden wordt er gelet op beschadigingen, uitstulpingen en profieldiepte van de banden. Ook de draairichting van de band (staat op de band) moet kloppen wanneer de auto vooruit rijdt. Daarnaast moeten de banden op een as dezelfde maat hebben (uitzonderingen hierop zijn een nood- of reservewiel).
  • Motor en brandstofsystemen. De volgende onderdelen van de motor worden gecontroleerd: brandstofsystemen, LPG-installatie, CNG- of LNG-installatie, waterstofinstallatie, geluid en milieu, vloeistoflekkage, accu en bedrading, onderdelen elektrische aandrijflijn, motorsteunen.
  • Identificatie algemeen. De auto moet overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs. De kentekenplaten moeten juist zijn en het voertuigidentificatienummer moet in het chassis of frame leesbaar zijn ingeslagen.

De zijkant van de auto

  • Brandstofsysteem (motor). Alle onderdelen van brandstofsystemen moeten veilig en op de juiste manier bevestigd zijn en geen lekkages vertonen. De vulopening van het brandstofreservoir moet zijn afgesloten met een goed passende tankdop.
  • Wielen. De velgen van de auto mogen geen beschadigingen, ondeugdelijk laswerk, ernstige corrosie of vervorming bevatten. Daarnaast moeten de velgen goed zijn bevestigd.
  • Deuren. De autodeuren moeten goed sluiten en vanuit de personenruimte te openen zijn. Het slot van de motorkap en kofferdeksel moet goed sluiten en geen ernstige corrosie bevatten.
  • Roest / vervorming (algemene bouwwijze). Het chassis mag geen breuken of scheuren vertonen of zodanig zijn vervormd of door corrosie zijn aangetast. De bovenbouw van de auto moet op een juiste manier op het onderstel bevestigd zijn.
  • Brandstofsysteem (motor). Alle onderdelen van brandstofsystemen moeten veilig en op de juiste manier bevestigd zijn. Verder mag het brandstofsysteem geen lekkages vertonen.
  • Afmetingen en gewicht. De afmetingen van personenauto’s mogen: niet langer zijn dan 12 meter en niet breder zijn dan 2,55 meter en- niet hoger zijn dan 4,00 meter.

    De last onder de assen van personenauto’s mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig vermelde aslasten in het kentekenbewijs. De totale massa of de som van de aslasten van personenauto’s mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenbewijs vermelde toegestane maximummassa.
Op deze punten wordt uw auto aan de zijkant gekeurd.

De achterkant van de auto

  • Ruiten (carrosserie). De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten van personenauto’s mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen. Onnodige voorwerpen zoals stickertjes of een vlag mogen het uitzicht van de bestuurder niet belemmeren. De lichtdoorlatendheid van de voorruit en die naast de bestuurderszitplaats mag niet meer dan 55% bedragen. Is er geen rechterbuitenspiegel aanwezig? Dan mag de achterruit ook geen beschadigingen, onnodige voorwerpen of verkleuringen vertonen.
Op deze punten wordt uw auto aan de achterkant gekeurd.
  • Trekhaak (verbinding personenauto en aanhangwagen). De trekhaak moet op een juiste manier bevestigd zijn en mag niet gescheurd, gebroken, vervormd of in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. De diameter van de kogel van de trekhaak moet ten minste 49,0 mm bedragen.
  • Uitlaat/emissie. Personenauto’s met een verbrandingsmotor moeten zijn voorzien van een uitlaatsysteem dat over de gehele lengte gasdicht is met uitzondering van de afwateringsgaatjes. Het uitlaatsysteem moet op de juiste manier zijn bevestigd, het geluidsniveau mag niet hoger zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister + 2dB. Uitlaatgassen mogen niet meer dan het voorgeschreven volumepercentage koolmonoxide bevatten.

De onderkant van de auto

  • Reminrichting. De reminrichting moet op een juiste manier bevestigd zijn. Ze mag niet ernstig door corrosie zijn aangetast. En de onderdelen mogen niet beschadigd, gescheurd of gebroken zijn. De rembekrachtiger moet goed functioneren. Het oppervlak van het rempedaal moet stroef zijn. En de hoeveelheid remvloeistof in het remvloeistofreservoir moet voldoende zijn. Als laatste moeten auto’s voorzien zijn van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.
  • Stuurinrichting. De bestuurde wielen van personenauto’s moeten goed reageren op de draaiing van het stuurwiel. Er mag geen weerstand voelbaar zijn en de wielen moeten onderscheidenlijk van de banden vrij kunnen draaien. De stuurbekrachtiging moet goed functioneren.
  • Aandrijving (krachtoverbrenging). Personenauto’s van na 1967 moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook ‘s-nacht goed leesbaar is.
  • Assen. De assen van personenauto’s moeten op de juiste manier aan het voertuig zijn bevestigd en mogen geen breuken of scheuren vertonen. De assen mogen niet zo zijn vervormd zodat de sterkte in gevaar wordt gebracht of het weggedrag nadelig wordt beïnvloed.
  • Veersysteem (ophanging). Het veersysteem van de auto moet goed werken. De banden worden niet als deel van het veersysteem beschouwd. Daarnaast mag het veersysteem geen breuken of scheuren vertonen. Schokdempers moeten goed werken en op de juiste manier zijn bevestigd.
Op deze punten wordt uw auto aan de onderkant gekeurd.

De binnenkant van de auto

Op deze punten wordt uw auto aan de binnenkant gekeurd.
  • Ontwaseming. Voorruiten in personenauto’s van na 1971 moeten zijn voorzien van een goed werkende installatie ter ontdooiing en ontwaseming van de voorruit.
  • Gordels (carrosserie). Alle personenauto’s van na september 2000 moeten zijn voorzien van gordels voor naar voren en naar achteren gerichte zitplaatsen. Gordels moeten goed zijn bevestigd en een goed werkende sluiting hebben.
  • Claxon (diversen). De claxon moet een goed werkende hoorn en ten minste 1 geluidssignaal met een vaste toonhoogte.
  • Zitplaatsen. Zijdelings gerichte zitplaatsen bij auto’s van na 2014 zijn niet toegestaan. Zitplaatsen en rugleuningen van personenauto’s moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.

5. Wat als de APK verlopen is?😱

Het rijden zonder geldige APK is niet toegestaan en kan resulteren in een boete. Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat u nog geen tijd heeft gehad om de APK uit te laten voeren en daarom mag een voertuig tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan. Rijden met de auto mag in deze periode dus niet!

Hoe lang ‘mag’ de APK verlopen zijn? Als het RDW na 2 maanden een register controle uitvoert en uw auto is niet gekeurd of geschorst dan ontvangt u via het RDW automatisch een bekeuring.

Deze boete bedraagt € 140,- excl. administratiekosten. Hier kunt u wel leukere dingen mee doen. Zonde dus om uw APK te laten verlopen.

6. Wie controleert de APK?✅

Onze APK-keurmeesters keuren uw auto. De RDW (Dienst Wegverkeer) controleert of de APK-keuringen goed zijn uitgevoerd. Dit gebeurt door middel van steekproeven. Wanneer uw auto voor een steekproef geselecteerd is dan komt er een APK-controleur van de RDW binnen 90 minuten om uw auto te herkeuren.

7. Welke voertuigen zijn APK plichtig?🚖

Wij focussen hier op personenauto’s maar ook de volgende voertuigen moeten voldoen aan de APK:

  • Driewielige motorvoertuigen boven de 400 kg
  • Zware voertuigen (boven de 3.500 kg)
  • Bijzondere voertuigen (taxi, ambulance, bus, vervoer gevaarlijke stoffen)

8. Welke papieren zijn er nodig bij de keuring?📋

Heeft u papieren nodig bij de APK? Nee eigenlijk niet. Het enige wat u nodig heeft is de auto zelf. Het belangrijkste identificatiemiddel is het chassisnummer in combinatie met de kentekenplaat.

Sinds 2010 is het niet meer nodig om deel 1 van het kentekenbewijs mee te nemen wanneer u de auto laat keuren. Ook het keuringsrapport van de vorige keer mag thuisblijven. U kunt zelfs een ander met uw auto sturen wanneer het u even niet uitkomt.

Wij brengen onze klanten tijdig op de hoogte van de aankomende APK en zo kunt u altijd op tijd de keuring bij onze werkplaats inplannen.

9. Hoe vaak is de keuring nodig?🎆

Voor heel veel auto’s is de APK een jaarlijkse aangelegenheid maar toch zijn er ook diverse uitzonderingen. Download de pdf voor alle regels.

10. Hoe bereid ik mijn auto voor op een APK keuring?🔎

Uw auto kan op verschillende punten worden afgekeurd. Een aantal zaken kunt u voor zijn door ze vooraf zelf na te lopen:

  • Banden
    Zijn de banden nog op spanning en zit er voldoende profiel op? De banden op spanning brengen kan vaak voor niks bij het pompstation. Schaft u voor de keuring nieuwe banden aan, dan kunt u zelf bepalen waar u ze koopt.
  • Verlichting
    Werkt alle verlichting naar behoren? Controleer ook de kentekenverlichting. Bij sommige auto’s kunt u zelf de lampen vervangen.
  • Ruitenwissers
    Ruitenwissers die strepen trekken, moeten vervangen worden. Weet u dat vooraf, dan kunt u zelf nog op zoek naar een setje wisserbladen.
  • Vloeistoffen
    Zit er nog genoeg koel- en ruitenwisservloeistof in de auto? Controleer ook meteen het oliepeil. Als wij dat moeten doen, kost dat extra.

11. Hoe lang voor de APK datum mag u de auto laten keuren?⏳

U kunt de auto tot 2 maanden voor de eerstvolgende APK-vervaldatum laten keuren. De oorspronkelijke vervaldatum wordt dan, afhankelijk van de geldende keuringsfrequentie, met 1 of 2 jaar verlengd. De nieuwe APK-vervaldatum blijft hetzelfde. Die wordt dus niet ook 2 maanden eerder.

12. Wanneer krijgt u vrijstelling?💃

De vrijstelling van de APK-plicht voor auto’s van vijftig jaar en ouder is uitgesteld. Dit betekent dat enkel voertuigen van vóór 1 januari 1960 vrijgesteld zijn van de APK.

13. Wat als u het keuringsrapport kwijt bent?😱

Bent u het APK-keuringsrapport kwijtgeraakt, dan kunt u voor €16 een kopie aanvragen bij de Dienst Wegverkeer. dat kan bij ons een RDW-keuringsstation of bij een van de drie RDW-klantenbalies. U krijgt de kopie direct mee. Vergeet hierbij niet om het originele kentekenbewijs en deel 1A van het voertuigbewijs mee te brengen.

In Nederland hoeft u het keuringsrapport niet meer bij u te hebben. In het buitenland kan er nog wel om worden gevraagd.

Komt u er 2 maanden of korter voor de APK-vervaldatum achter dat u het keuringsrapport kwijt bent? Dan hoeft u geen nieuw keuringsrapport aan te vragen, maar kunt u het voertuig meteen APK laten keuren.

Plan binnen 2 min. uw APK afspraak