Het hart van de nieuwe Polo GTI is zijn 2,0-liter TSI. Deze turbo-benzinemotor met dubbele inspuiting (direct en indirect) en elektronische klephoogteverstelling aan de inlaatzijde levert een vermogen van 152 kW/207 pk en een maximumkoppel van liefst 320 Nm in het brede toerengebied tussen 1.500-4.500 tpm. In combinatie met de standaard zeventraps automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling vertaalt zich dat in een acceleratie van 0-100 in 6,5 seconden en een topsnelheid van liefst 240 km/u. Mede dankzij het lage gewicht (1.286 kg) blijft het verbruik beperkt.
- 2.0 TSI turbo-benzinemotor met 152 kW/207 pk
- 0-100 in 6,5 sec
- Doorlopende LED-strip in grille
- Adaptieve onderstel ‘Sport Select’
- IQ.DRIVE-pakket (gedeeltelijk autonoom rijden)
- Eind 2021 verwacht
Sportief en efficiënt
Standaard heeft de Polo GTI het adaptieve Sport Select-onderstel. Dit verlaagt de ophanging met nog eens 15 mm ten opzichte van het reguliere sportonderstel. Ook de twee schokdempersettings, een grotere stabilisator vóór en de stuggere afstemming dragen bij aan een nog sportiever rijgevoel.
Een herkenbaar, hightech design
De nieuwe Polo GTI valt op door hightech designelementen. Standaard zijn bijvoorbeeld IQ.LIGHT LED-matrix koplampen en een opvallende, doorlopende LED-lichtstrip in de grille. Ook de nieuwe achterlichtunits, die nu tot in de achterklep doorvloeien, maken gebruik van LED-technologie. Dynamische afslagverlichting en een speciale remlichtanimatie zijn hierbij inbegrepen. Deze hightech features gaan perfect samen met bekende GTI-elementen als de honingraatgrille met rode strip, sportief gestylde bumpers, grote luchtinlaten, rode remklauwen en het iconische GTI-logo.
Sportief van buiten en van binnen
Ook vanbinnen is de sportiefste Polo een echte GTI. Eyecatchers zijn de welkbekende premium sportstoelen met de iconische ruitbekleding, rode stiksels, een multifunctioneel sportstuur en de GTI-tinten zwart, rood, grijs en chroom. Tegelijkertijd is dit sportieve topmodel binnen de nieuwe Polo-range digitaler dan ooit. De GTI is standaard voorzien van Digital Cockpit met een 8-inch scherm; Digital Cockpit Pro met 10,25 inch display is een optie. Smartphones zijn eenvoudig te koppelen voor het gebruik van Apple CarPlay en Android Auto. De Polo GTI is leverbaar met de nieuwste infotainmentsystemen.
IQ.DRIVE voor gedeeltelijk autonoom rijden
De nieuwe Polo GTI is standaard voorzien van het IQ.DRIVE-pakket, met bijvoorbeeld Travel Assist, dat gedeeltelijk autonoom rijden mogelijk maakt. De Polo GTI houdt dan automatisch een veilige afstand tot voorliggers aan én blijft daarbij tussen rijbaanmarkeringen, zonder dat de bestuurder hoeft gas te geven, te remmen of te sturen. Wel dient de bestuurder altijd de handen aan het stuur te houden. Het slimme stuurwiel detecteert zelf of dat het geval is.
De sportieve Polo GTI wordt eind dit jaar in Nederland verwacht. Prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.