Bandenservice Volkswagen

Template_Banner_1920x640_Bandenservice_Volkswagen.png

Op een regenachtige dag trekt u eerder laarzen aan dan sandalen, dus waarom zou u het ‘schoeisel’ van uw Volkswagen niet aanpassen aan de weersomstandigheden? Perfecte grip is namelijk onmisbaar. Of u nu in een lokale voorjaarsbui terechtkomt of onderweg bent naar uw vakantiebestemming, een juiste band met voldoende profiel is essentieel.

Bandenservice.

Alles voor uw Volkswagen.

Kenmerken van de winterband.

Zomer- en Winterbanden.


Bij temperaturen onder de 7 graden Celsius bewijzen winterbanden al hun nut. Dankzij hun specifieke profiel en rubbersamenstelling zorgen winterbanden voor aanzienlijk meer grip onder winterse omstandigheden dan de zomerse varianten.

Er zit een duidelijk verschil in het profiel van zomer- en winterbanden. Lamellen (inkepingen in de profielblokken) zorgen in de winter voor extra grip bij remmen en optrekken, wat in de zomer niet nodig is.

fleetsales_tabel2.jpgElke lente en herfst wisselen we onze autobanden van winter- naar zomerbanden en andersom maar waarom doen we dit eigenlijk? Voor warm en koud weer heb je voor goed grip op de weg een ander profiel op je banden nodig. Zo heb je in de winter baat bij banden met profiel waarin inkepingen in de profielblokken (lamellen) zitten en in de zomer heb je juist behoefte aan banden met een gladder profiel.

 

Tip: Sla uw banden op in ons Bandenhotel. 

Kenmerken van de zomerband.


Wilt u geen omkijken hebben naar uw banden wanneer de andere set onder uw auto ligt? Dan bent u bij Auto Hoogenboom aan het juiste adres. Wij bieden u namelijk het 'bandenhotel'. Uw zomerbanden kunnen tijdens de wintermaanden en andersom tegen een schappelijke vergoeding worden opgeslagen in het bandenhotel van Auto Hoogenboom. Wel zo makkelijk.

U kunt tijdens het maken van uw bandenwisselafspraak aangeven of u hier gebruik van wilt maken. Neem voor meer informatie contact met ons op en vraag naar de voorwaarden.

Een zomerband heeft dus geen lamellen (inkepingen in de profielblokken). Mede door de lamellen is het ongunstig om in de zomer op winterbanden te rijden. Het rubber van winterbanden wordt namelijk, door de hogere temperaturen (boven de 7 graden), zachter waardoor de stuurprecisie vermindert en de banden sneller gaan glijden en dus ook sneller slijten. Daarom is het niet verantwoord om het hele jaar op winterbanden rond te rijden.

Tip: Profieldiepte meten.

Tip: Controleer regelmatig de bandenspanning.

Het meten van de profieldiepte is belangrijk voor meerdere eigenschappen van de autoband. 1,6 millimeter is het wettelijk bepaald minimum wat de band aan profieldiepte dient te hebben.

Weet u dat als u een profiel van 3 millimeter hebt de autoband al driekwart minder water kan afvoeren dan het profiel van een compleet nieuwe band? Daarom is het verstandig om op tijd uw banden te vervangen. Daarnaast riskeert u een boete bij een profieldiepte kleiner dan 1,6 millimeter. Meet daarom de profieldiepte regelmatig. 



banden_t3.jpgBanden met een lagere bandenspanning dan voorgeschreven slijten sneller, hebben minder grip en beïnvloeden het brandstofverbruik nadelig. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning om onder andere de slijtage van uw banden tegen te gaan. De juiste druk voor uw banden staat in de handleiding van de auto en vaak ook aan de binnenkant van de tankklep.

De luchtpomp bij het benzinestation vult automatisch de luchtdruk aan tot de waarde die u invult op het display. Bij winterbanden mag u daar 0,2 bar bovenop tellen. Het beste is het om de bandenspanning te controleren bij een koude band.

Tip: Beschadigingen controleren.
Tip: Banden vervangen.


Check van tijd tot tijd uw banden op beschadigingen. Grote barsten of uitstulpingen kunnen leiden tot een klapband.

Wanneer is het sowieso handig om uw banden na te lopen?Onder andere als u op een stoeprand bent gereden of een tijd op slecht wegdek hebt gereden. Deze dingen kunnen uw banden beschadigen.

 



banden_t1.jpgAls 1 band is afgesleten en de andere band op dezelfde as nog niet, dan is het vaak beter om toch beide banden te vervangen. ‘Ongelijke’ banden zijn niet bevorderlijk voor de grip. Een ongelijkmatige bandenslijtage duidt overigens vaak op een slechte uitlijning. Een slechte uitlijning kan ontstaan zijn door met het wiel te hard een stoep te raken. Een scheef wiel kan het gevolg zijn. Het probleem kan verholpen worden door de auto uit te lijnen: het onder de juiste hoek plaatsen van de wielen onder de auto.
Tip: Reserveband controleren.
Een reserveband verdient ook aandacht. Vaak is deze band verouderd omdat deze alleen voor noodgevallen in de auto ligt.

Vergeet dus niet uw reserveband regelmatig te controleren. Uw reserveband ligt dan wel ongebruikt in uw auto, er kan bijvoorbeeld toch lucht uit ontsnappen. Controleer daarom ook regelmatig de spanning van de band.