Ondernemend Magazine September

Elektrisch rijden, hoe zit dat nou eigenlijk?

Een blik op de ontwikkelingen en misverstanden rond dit onderwerp.

Verschenen in: Ondernemend Magazine (De Bondt Publishing)

Elektrisch rijden heeft de toekomst. Volkswagen levert vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s, is de visie. Dat lijkt misschien nog een ver-van-mijn-bed-show, maar dit jaartal ligt dichter bij ons dan we ons misschien wel realiseren. Niet zo vreemd dus dat autobedrijven hier al volop mee bezig zijn.

Bij Auto Hoogenboom is dat niet anders. Voor de redactie een mooie aanleiding om dit ‘hot topic’ eens te bespreken met marketing manager Thomas Soederhuijsen. Hij geldt niet alleen als ervaringsdeskundige, maar heeft zich ook grondig verdiept in de materie. Aan de hand van enkele stellingen gaat Thomas in op de ontwikkelingen in het elektrisch rijden.

Elektrisch Rijden Volkswagen 3

Elektrisch rijden is eigenlijk helemaal niet zo milieuvriendelijk als vaak wordt beweerd

,,Als er twijfels bestaan over het milieuvriendelijke karakter van elektrisch rijden, komen die vaak voort uit het feit dat er een accu in zit. Bij de productie hiervan komt doorgaans kooldioxide (CO2) vrij, zeker als het productieproces plaatsvindt in een kolencentrale. Natuurlijk hoef ik dan niet uit te leggen dat dit niet het meest milieuvriendelijke is. Maar alsnog heeft internationaal wetenschappelijk onderzoek bewezen dat bij het gebruik van ‘grijze stroom’ 30% minder schadelijke uitstoot ontstaat dan bij fossiele brandstof. Als er ‘groene stroom’ wordt ingezet, kan dat percentage zelfs oplopen tot 50%. En dat is inclusief de productie van de accu!

Bovendien bestaat er nog een ander voordeel. Een auto bevat roterende onderdelen. Om te voorkomen dat die vastlopen of defect raken, wordt olie gebruikt. In een elektrische auto is ten opzichte van auto’s die op fossiele brandstof rijden echter tien keer zo weinig olie nodig.

Ik snap overigens wel waar deze bewering vandaan komt. We bevinden ons in een transitie en verandering is nu eenmaal altijd lastig. Wie puur leeft in ‘het nu’ heeft vaak een afkeer van elektrisch rijden. Men probeert die mening kracht bij te zetten door bijvoorbeeld het milieuvriendelijke aspect aan de kaak te stellen. Onterecht, zo blijkt uit onderzoek.”

Elektrisch Rijden Volkswagen 5

Een elektrische auto heeft te weinig bereik

,,Dit is natuurlijk het meest genoemde bezwaar tegen elektrisch rijden. Er bestaat zelfs al een term voor: ‘range anxiety’. Oftewel de angst voor een lege batterij, waardoor je onderweg strandt. Natuurlijk is dat wel ergens op gebaseerd. Het valt niet te ontkennen dat het bereik nu nog lager is dan we gewend zijn van de traditionele auto. Vierhonderd, misschien vijfhonderd kilometer is echt wel het maximum. Maar de gemiddelde Nederlander rijdt 37 kilometer per dag, hetgeen neerkomt op ongeveer 13.000 kilometer per jaar. Modellen als de e-Up!, Mii Electric en de CITIGOᵉ iV hebben, met een volle batterij, een bereik van 265 kilometer. Voor de dagelijkse behoefte is dat doorgaans dus ruim voldoende.

Moet je een grotere afstand afleggen? Stel je er dan op in dat je onderweg af en toe de accu moet opladen. Dat kan op steeds meer plaatsen. Het aantal laadpalen neemt toe. Op dit moment bestaan er al zo’n 40.000 semipublieke laadcentra, te vinden bij onder meer winkelcentra, bedrijven, kantoren en particulieren. De verbinding tussen tankstations verbetert eveneens. De groeiende vraag naar elektrisch rijden heeft ook een gunstige invloed op de ontwikkeling. Ik sluit niet uit dat het bereik van de accu’s hierdoor zal groeien.

Uiteindelijk is het ook een kwestie van wennen. Vroeger was dat met tanken net zo, dus de geschiedenis herhaalt zich. En bezitters van elektrische auto’s kunnen nu nog profiteren van kleine voordelen, omdat ze nog in de minderheid zijn. Je kunt eigenlijk altijd parkeren en in de garage zijn de plekken voor elektrische auto’s altijd naast de deur te vinden. Handig toch?”

Langere ritten duren nog langer omdat je vaak moet laden

,,Zoals ik hiervoor aangaf, is het bij grotere afstanden verstandig om je vooraf in te stellen op één of meerdere tussenstops. Je kunt hier op verschillende manieren mee omgaan. Het volledig opladen van de batterij is namelijk niet altijd noodzakelijk. Tot 80% gaat het vaak snel. Als je met een volle accu 400 kilometer kunt rijden en je laadt voor 80% op, heb je 320 kilometer bereik. Daar zijn gemiddeld zo’n twintig tot dertig minuten voor nodig. Het valt niet te ontkennen dat tanken minder tijd kost, maar als je hier vooraf rekening mee houdt, valt het dus best wel mee met de extra reistijd.”

Elektrisch Rijden Volkswagen 2

Het elektriciteitsnet is er totaal niet op berekend als we allemaal tegelijk gaan laden

,,Als we massaal om zes uur onze auto aan de laadpaal hangen, zal dat inderdaad voor een probleem zorgen. Maar dat gebeurt ook als het hele land tegelijkertijd de airconditioning aanzet. Hier wordt achter de schermen uiteraard al over nagedacht, maar veel oplossingen ontstaan gaandeweg. Als er straks inderdaad alleen nog maar elektrisch wordt gereden, is er natuurlijk ook behoefte aan veel meer laadpalen. Het bereik van de auto’s zal vermoedelijk eveneens groeien. Dan is het dus al een stuk minder noodzakelijk om allemaal tegelijk te laden en ontstaat er vanzelf al een verschuiving van de piekmomenten.

Op termijn worden bovendien oplossingen als ‘slim opladen’ verwacht. Stel dat je een dag niet hoeft te rijden, dan kun je toch je auto aan de laadpaal koppelen. Er wordt dan echter alleen opgeladen op de momenten dat de vraag naar elektriciteit laag is. Een optie die ook nog eens een besparing met zich meebrengt.”

Met een elektrische auto kun je niet op vakantie

,,Natuurlijk kan dat wel, al is het wederom een kwestie van voorbereid op weg gaan. Vooraf je route uitstippelen en incalculeren dat je iets meer tussenstops nodig hebt. Normaal gesproken staat voor een afstand van 1.000 kilometer ongeveer tien uur, met een elektrische auto zal je dus twee extra stops moeten maken. De internationale infrastructuur voor elektrisch rijden verbetert bovendien dusdanig dat er onderweg meer dan genoeg oplaadpunten zijn. Zeker in Midden-, Noord- en West-Europa zal dit meestal geen probleem opleveren. Sterker nog, doordat diverse automerken een gezamenlijk netwerk zijn begonnen, is het mogelijk om alle auto’s aan dezelfde palen op te laden. Daardoor kun je dus de keuze maken om een laadpaal over te slaan als het erg druk is.

Als je het desondanks niet ziet zitten, valt er met vrijwel iedere dealer wel over te praten om een auto op fossiele brandstof te huren. Dan rijd je de rest van het jaar gewoon elektrisch en neem je in de vakantie twee weken een huurauto mee. Veel moeilijker moeten we het niet maken, toch?”

Elektrisch Rijden Volkswagen 1

Elektrisch rijden is alleen interessant voor de zakelijke rijder

,,Zakelijk gezien is het absoluut interessant om elektrisch te rijden. Over de eerste € 50.000 geldt een bijtelling van 4%. Een e-Golf kost daardoor nog geen honderd euro per maand, dat is heel goedkoop. Maar de regels veranderen wel, zo wordt de bijtelling vanaf 1 januari 2020 al aangepast naar 8% over de eerste € 45.000. Het is dus gerechtvaardigd om je af te vragen waar het voordeel zit als die ontwikkeling zich doorzet. Maar dat is er nog steeds. Hoogstwaarschijnlijk zal door de toenemende vraag de aanschafwaarde dalen. En er gelden subsidies. Als, bijvoorbeeld, een e-Crafter dan ook nog een grijs kenteken krijgt en op de zaak wordt gezet, kan het voordeel oplopen tot duizenden euro’s.

Daardoor ontstaat het gevoel dat het privé minder interessant is, mede door de hoge aanschafwaarde. Al staat daar wel tegenover dat je geen wegenbelasting betaalt en niet meer tankt, terwijl een CITIGOᵉ iV al standaard wordt verkocht inclusief zes jaar onderhoud. Dat moet je dus wel meenemen in de berekening. Verder voorzien we een enorme markt voor occasions. Steeds meer mensen zien in een elektrisch model een voordelige tweede auto.”

Elektrische auto’s zijn veel duurder

,,Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Een grotere vraag creëert over het algemeen lagere kosten. Naar verwachting is het straks mogelijk om via private lease voor rond de 120 euro per maand een e-Up! te rijden, de huidige Up! rijd je voor 200 euro. Tanken wordt echter overbodig, dus het bedrag onder de streep ligt veel lager. Als dit inderdaad uitkomt, overtuig je mensen eerder om over te stappen.”

Elektrisch Rijden Volkswagen 4

Het onderhoud van een elektrische auto is moeilijk

,,Voor onderhoud kun je het beste naar de dealer gaan, net als met andere auto’s. Per saldo heeft een elektrische auto juist minder onderhoud nodig, omdat die veel mindere bewegende onderdelen bevat. Over het algemeen geldt bovendien een langere garantie.”

Elektrisch rijden is ontzettend saai

,,De fiscale voordelen zijn nu nog het leukste, maar dit is ook wel aan jezelf natuurlijk. Elektrisch rijden is vooral heel anders. Het is een sport om zo zuinig mogelijk te rijden en rustig mee te gaan met het verkeer. Als je dat goed doet, kun je de actieradius zelfs vergroten. Dat is best uitdagend. Maar uiteindelijk is dit wel een persoonlijke kwestie.”

Als de levensduur van de elektrische auto is verstreken, blijf je met allemaal accu’s zitten

,,Er bestaan al diverse initiatieven om hier een oplossing voor te vinden. Een batterij is bijvoorbeeld nog wel als ‘stationaire accu’ inzetbaar, zodat die nog prima een tweede leven kan krijgen in een magnetron of wordt ingezet voor de opslag van zonne-energie. Er is zelfs al een test gedaan waarbij een voetbalstadion drie uur volledig heeft gedraaid op door ‘oude’ accu’s opgeslagen energie. We zien dus dat die accu’s nog best elders kunnen fungeren. Deze initiatieven zullen verder ontwikkeld worden en uiteindelijk hebben we daar allemaal profijt van. Eigenlijk is dat de rode draad in het complete verhaal van elektrisch rijden.”

Meer weten over elektrisch rijden of alle elektrische modellen? Lees dan hier verder.

Tekst: Michel Nys
Fotografie:
Gabees Fotografie